Еволюцията на телевизията
Една от големите енигми на нашето време, свързани с технологията, е дали постепенно умира традиционната телевизия. Ние от NetSurf решихме да разбуним духовете около тази неизвестност, създавайки още едно любопитно четиво, от което ще можете да отговорите сами на своите въпроси, след като прочетете статията докрай.
Като част от най-големите еволюции в потребителската електроника, която настъпи през последните години, можем безпроблемно да поставим развитието на телевизорите. За никого не е тайна, обаче, че с появата на стрийминг платформите и по-качествените матрици, кабелната телевизия постепенно започна да умира, за сметка на големите Smart телевизори, които “вкараха” киното в нашите домове, благодарение, на които вече имаме по-голям контрол над съдържанието за гледане. В днешно време екраните са толкова качествени, че се използват от графични дизайнери, програмисти и специалисти в много сфери.
Гледат ли хората все още телевизия?
Умира ли телевизията? Това звучи като достатъчно лесен въпрос. Влиянието ѝ върху културата и съвременното общество е широко признато и неоспоримо. С масовото разпространение на интернет и на социалните мрежи, които могат да бъдат използвани съвместно с приемник, гледането ѝ започва да става все по-интерактивно и достъпно, напук на твърдения, че умира малко по малко.
Изглежда, че кабелната телевизия е на път да умре, но дали това се отнася и за интерактивната цифрова телевизия? През последното десетилетие се наблюдава период на технологично развитие, което засяга всяка част от нашето ежедневие, включително и начина, по който възприемаме гледането на телевизионни програми. Телевизията, която допреди време предполагаше уединение у дома, сега все повече се превръща в дейност за комуникация и споделяне на преживявания в безжичната мрежа. Така самата програма излиза от нашите домове и бива споделяна с все повече хора от цял свят чрез различни социални мрежи. Това измества традиционната, на която до преди няколко години бяхме свикнали.
Нека видим дали умира и при младата генерация. Тенденцията се запазва при младото поколение, което предпочита да прекарва все повече време в игри и общуване онлайн. Сред онези подрастващи, които все пак гледат, по-предпочитана от ТВ каналите се оказват платформи като “Netflix” и „Disney”, предоставящи услугата при поискване.
Според данни, около 60% от подрастващите гледат на телефон, таблет или лаптоп, а останалите предпочитат да следят любимите си предавания и филми във видео платформите, където сами да решат кога да им посветят времето си. При по-големите тийнейджъри тенденцията за оттегляне е още по-отчетлива, особено що се отнася до прякото излъчване. По-малко от половината на възраст 15-16 сядат да гледат телевизия в реално време – повечето предпочитат да наваксат по-късно, чрез YouTube, услугите за отложено гледане, което показва, че в тийнейджърската възраст гледането на стандартна телевизия умира.
В България, въпреки вече силно навлизащото използване на интернет за гледане на видео съдържание и твърдението, че телевизията умира, времето, прекарано пред екрана, остава същото.
Кои са новите конкуренти на телевизията?
И така, защо кабелната телевизия умира? Платформите като Netflix безспорно изядоха много от пазарния дял на традиционната телевизия и предефинираха чисто културално начина, по който възприемаме услугите за достъп до сериали, шоута и филми от домашните си устройства. Но телевизионната индустрия все още остава много силна и не позволява да умре. Можем да кажем, че когато телевизионните продуценти и създателите на шоу програмите усетиха ярко тази тенденция, те реагираха като започнаха много по-силно и отворено да слушат и наблюдават потребителската аудитория и да търсят начини да идентифицират това, което потребителите харесват и искат, това, което ги привлича в стрийминг платформите, и да им го доставят чрез интерактивни функции, а не просто да позволят телевизията да умре.
Не може да се отрече, че броят на телевизионните зрители намалява и сама по себе си кабелната телевизия умира постепенно. Това не означава, че телевизионната индустрия е неспособна да се адаптира към това, което потребителите искат. Не можем с лека ръка да кажем, че традиционните телевизионни услуги вече са окончателно мъртви или предстои да бъдат напълно заличени в близките няколко години.
Всичко това повдига въпроса дали кабелната телевизия умира, или всъщност просто се премества онлайн? Не на последно място не трябва да забравяме, че традиционните телевизии, освен че еволюират по отношение на това, което доставят на техните абонати, също не са слепи за възможностите на интернет и не позволяват индустрията им да умре. Почти всички големи телевизионни програми в света вече имат собствени уеб платформи, които позволяват излъчване в реално време, но и възможност за гледане на епизодите от техните оригинални или закупени продукции в желано от потребителя време, дълго, след като програмното им излъчване е приключило.
Телевизията отвръща на удара с новите технологии
С помощта на мобилни приложения любимите ни канали могат да бъдат гледани, където и да се намираме. Да, аналоговата е по-склонна да умре, но пък затова в днешно време програмистите активно въвеждат облачни технологии, така че приложенията на Smart телевизорите не заемат много място – цялото основно съдържание се изтегля при необходимост от отдалечен сървър, така че можем да инсталираме много програми и игри, без да влияем на скоростта на телевизора. В същото време те са оптимизирани за не твърде мощен хардуер, на който често е невъзможно да се гледат едни и същи висококачествени филми чрез обикновен браузър.
Днес телевизията търпи най-голямата еволюция, която е преживяла от момента, в който е преминала от черно-белите към цветни кадри. Тя се стреми да не умре, да скъса оковите на статичния свят и да се доближи максимално до желанията на потребителите, свикнали платформи като Netflix и Disney.
Истината е, че гледането отдавна вече не е нещо ново, а пък добрата, стара аналогова отдавна отиде с почести в историята. Но все пак всички ние потребителите на съвременната интерактивна телевизия с възможност за спиране на пауза, връщане назад или гледане на архиви/видеотеки(съдържание, което е вече излъчено и може да гледаме когато искаме), се нуждаем от все повече възможности, благодарение на които преживяването става много по-добро.
Достъпността е друга основна причина, поради която хората преминават към телевизионни канали на живо, излъчвани по интернет. Вече дори не се нуждаем от телевизор, ако имаме лаптоп или мобилно устройство, което е подходящо за гледане на видео. Това доказва, че не умира, а със сигурност се развила значително през годините, макар и чрез удобствата на интернет.
Обратно на теорията, че телевизията умира, изживяванията пред малкия екран еволюират и се подобряват всеки ден. Доскоро достъпът бе ограничен само до определени места като градове или квартали с покритие. Но благодарение на нови приложения, вече можем да гледаме навсякъде, без да са ни нужни допълнителни устройства, инсталация или пък допълнително дистанционно устройство. Новата философия на услугите е те не само да са по-интерактивни, но и да не зависят от никакви кабели или ограничения, свързани с притежаваното от нас устройство.
Ние от NetSurf предлагаме решение на проблема, предоставяйки TV AURORA, която гарантира телевизионно изживяване от ново поколение. Напълно безплатно, лесно и бързо може да се инсталира приложението на всеки Smart телевизор. И тъй като интерактивната телевизия, напук на мрачните твърдения че умира, завладява новото поколение, е съвсем уместно да споменем и предимствата, които получаваме от TV AURORA. Представете си, че любимото ви предаване започва, но от една обикновена буря, токът спира. Добрата новина е, че ако използваш интернет от NetSurf, имаш достъп до телевизия чрез батерия за рутера Тип Ток, а гледането можеш да осъществиш директно през нашето приложение “NetSurf Play” или през сайта, на своя лаптоп, компютър или мобилно устройство. Ти сам решаваш дали това ще се случи през браузъра, или за още по-лесно и удобно, направо през нашия App. Други екстри, които си струват да се споменат, са нашата видеотека, т.е. ТВ архив, както и възможността за връщане назад, търсачка и запис. По този начин пред теб се отварят редица възможности да се наслаждаваш на телевизията повече от всякога.
С какво телевизията прави живота ни по-хубав?
Много хора днес все още смятат, че телевизията умира и няма бъдеще. Но ако пресметнем положителните качества, можем да си направим извода, че има много пълноценни, развлекателни и информационни програми, които могат да се използват за обучение, информиране и вълнуване на хората и семействата.
Не можем да отречем, че тя е била повод за хубави мигове поне веднъж в нашия живот. Вечерта, когато цялото семейството се събира пред екрана да гледа любимото си предаване. Или на когато всички се подреждат на дивана да гледат “Сам вкъщи” на Коледа. Доброто качество спомага за сплотяването на семействата и общностите. От изучаването на исторически събития по History Channel до нови открития в науката по Science Channel и запознаването с нови видове традиции, възможността за учене е по-широко разпространена от всякога.
Още причини телевизията да не умре са информационните канали, които достигат до милиони зрители, като ги предупреждават за събития и инциденти по света, които иначе не биха били известни, както и спортните събития, които са придобили популярност, благодарение на тяхното излъчване. А за тези, които искат след дълъг и напрегнат ден, понякога най-добрият начин да се отпуснат е просто да гледат нещо. Гледането на добър филм или на предавания, които ни харесват, често е отличен начин да приключим деня и да рестартираме съзнанието си за следващия.
Умира ли наистина телевизията?
Поне от десетилетие специалисти в бранша обявяват, че телевизията е на път да умре, но това не се е случило. И така…най-накрая стигнахме до заключението. Наистина ли е мъртва? Мнозина предричаха, че ще умре още преди няколко години, но днес тя продължава да бъде предпочитаният начин за забавление на малки и големи. Някои смятат, че тя намалява стреса и предотвратява депресията. Въпреки това, телевизията няма да изчезне за една нощ или пък изцяло да умре. Удобството и познаваемостта почти сигурно ще я запазят в много домове и предприятия през следващите години.
Редица доклади показват, че твърдението че умира, изобщо не е вярно, а напротив – телевизията се гледа повече от всякога. Но хората не го правят по традиционния начин. Все повече зрители гледат “на запис” или когато им е удобно (връщат назад). Това е технология известна като DRV (digital video recorder), а в България налагана на пазара като “върни назад”.
Най-добрите оператори търсят нови начини за взаимодействие с аудиторията си и използват обхвата на излъчването си, за да увеличат обхвата си и в цифровия свят. Като създават допълнително съдържание, те могат да преследват аудитория, която се простира далеч отвъд времето на излъчване на техните програми, и да водят рекламодателите заедно с тях.
Така че като заключение бихме казали, че телевизията не умира, а напротив, търси нови начини да се адаптира към новото време и иновации. А ти как смяташ?