Facebook Marketplace или OLX.bg: кой е по-успешният канал за онлайн търговия

Това да продаваш в интернет и да имаш успешна онлайн търговия изисква познания в областта на избрания за целта канал. От съществена важност е той да дава на потенциалните ти клиенти разнообразие и равновесие откъм възможните избори. Никой не обича да му се предлага меню само с едно ястие в ресторанта, нали така? Също така се и налага да познаваш отлично своята целева публика. Така де, не искаш да си хабиш патроните и да стреляш нахалост, когато стигнеш до рекламирането на стоката/услугата си.

Facebook Marketplace и OLX.bg са две отлични платформи, които можеш да използваш за целта. Кои са техните предимства и недостатъци (ако ги имат)? Кой от тях е за предпочитане от българина? Отговорите на тези два въпроса опитахме да намерим за теб, за да ти бъдем полезни, ако решиш да продаваш онлайн.

РАСТЕЖЪТ НА ДЯЛА НА ОНЛАЙН ПАЗАРУВАНЕ СПРЯМО ПАЗАРУВАНЕ В РЕАЛНА СРЕДА

Според доклад на BigCommerce Omnichannel Report все по-малко и по-малко хора пазаруват в реални търговски обекти. За сметка на това все повече и повече избират да прибягнат до онлайн покупки и поръчки.

Новото поколение – Поколение Z (Gen Z) – например пазарува далеч по-малко извън мрежата в сравнение с останалите. Това виждаме, ако погледнем към чисто демографската траектория. Едва 9,6% от запитаните от тази генерация в гореспоменатото изследване отговарят, че са направили покупка лице-в-лице в магазин в последните шест месеца.

Това е драстично по-ниско от резултатите в тази анкета при по-старите поколения. За сравнение, Милениълите (родените между 1981 и 1996 г.) дават 31,04% утвърдителни отговори. Тези на предишните генерации са съответно 27,5% за Поколението X (1965-1980) и 31,9% за Бейби Бумърите (1944-1964).

Промените в тенденцията в полза на онлайн търговията

Дори и отговорите на трите последни изброени генерации подчертават генерално намаляващия дял на пазаруване в реална среда. Както и че тази тенденция само ще се разраства с навлизането на Поколение Z с пълна сила на трудовия пазар. То е онлайн всеки ден и също всеки ден е вероятно да прави покупка или поръчка онлайн. Ако нещо в тази покупка или поръчка не е според очакванията, моментално бива предложено за препродажба. И, разбира се, пак онлайн…

Просто това е първото наистина дигитално поколение. Поколение, което от люлката е в компанията на смартфон и не познава времената без интернет и социални медии. Поколение, което ще е следващият решаващ фактор в глобалната икономика. С него се съобразяват предходните генерации, затова и търговията се нагажда постепенно. Връзката между интернет и милениълите беше просто загрявка за онова, което предстои. И то съвсем скоро.

FACEBOOK MARKETPLACE ИЛИ OLX – КОЕ ДА ИЗБЕРЕМ ЗА ОНЛАЙН ТЪРГОВИЯ

Какво са Facebook Marketplace и OLX.bg

На първо място трябва да отговорим на този въпрос. Facebook Marketplace и OLX.bg са отворени борси. В тях може да публикуваш неща за продажба или да купуваш нови и използвани артикули от хората в твоя район. Разликата е, че в платформата на Facebook обявите са локализирани в радиус до 100км.

Предимства и недостатъци на Facebook Marketplace

В Marketplace всичко е улеснено и опростено като функции. При интерес за покупка просто кликваш, за да съобщиш на продавача, а сделката може да се завърши бързо. При продажба пък може да има няколко снимки и кратко описание. Платформата работи безупречно на мобилното приложение, като има удобно разположен директно в средата бутон. Готвеното таргетиране на публика за конкретната обява чрез добре изпитаните във времето алгоритми на Facebook също е огромен плюс.

Има обаче и недостатъци. Публикуването тук е безплатно като при българските конкуренти на пазара, но има и платени пакети за по-лесно откриване на обявата. Друг голям минус според нас е и прекалено агресивното бутане на Marketplace пред очите ни. Иконка за него се появява в лявата част на десктоп версията на Facebook, точно под „Новини”, „Messenger” и „Watch“. В мобилното приложение пък иконката най-нагло се настанява до тези за Notification-ите. Остава загнездено усещането, че компанията бяга от основната си идея, с която стартира своята фамозна социална мрежа. Естествено, заради печалбата.

Предимства и недостатъци на OLX

OLX.bg се утвърди като първата истински работеща на пазара компания в областта на онлайн търговията в България. И днес тя бележи непрестанни ръстове в най-различни сегменти, като навлизането на Facebook Marketplace явно не й оказва негативно въздействие. Изглежда, че спечеленото в годините доверие все още не се губи.

Според данни на самата компания нейната платформа е предпочитаният канал за продажби в интернет (63%, доста далеч пред световния гигант). При покупките ситуацията е подобна: 55% избират OLX, като доста назад остават Facebook групите, Bazar.bg и Facebook Marketplace. Припомняме обаче, че това са данни на OLX България. Пак според компанията, днес близо 2,9 милиона потребители в страната търсят и продават в онлайн платформата й за обяви. През изминалата 2019 г. OLX отчита по 12 хиляди нови обяви всекидневно. За цялата година пък потребителите са се увеличили с 500 хиляди до общо близо 3 милиона.

Големият ръст на потенциалните купувачи, около 200% средно за последните четири години в различни категории, обуславя ефикасността при продажби. Ако си местен производител или търговец, OLX.bg би бил отличен основен канал за онлайн търговия.

Що се отнася до недостатъци, определено има какво да се подобри в дизайна на сайта. Нужно е и повече модериране на съдържанието и саморегулиране. Тази година обаче така и така се очаква да бъде приета нова европейска директива за електронна търговия. Тя ще засили регулацията над онлайн пазара.

КАКВО ПРОДАВАТ БЪЛГАРИТЕ ОНЛАЙН

Сред най-често продаваните от българите неща в Marketplace са смартфони, дрехи и обувки. Сред най-предлаганите са също автомобили и автомобилни гуми, велосипеди и гейминг конзоли. Често дори и бижута, естествени удължения на коса, секс играчки, кромид лук, че и „маркова“ козметика (за 20-30 лева). Брокери под прикритие и собственици на апартаменти също се пробват в Marketplace с обяви за жилища. Има и абсурди като снимка на предмет, открит вероятно в нечие старо мазе, с описание „Нямам идея какво е, но му искам 12 лева”.

Най-голямото предлагане с ръст в OLX през 2019 г. е на рокли (13% ръст). Следват игри и конзоли (8% ръст) и автомобили „Фолксваген“ (2% ръст). Спад има в обявите за продажба на апартаменти (надолу с 15%) и екскурзии в чужбина (със 7%). В София и Ямбол се предлагат най-много модните дрехи, в Пловдив – електрониката, във Варна – хотелски нощувки, в Бургас – самолетни билети, във Велико Търново – велосипеди и др. аксесоари за спорт, а в Благоевград – почивките.

КАК ДА СИ УСПЕШЕН В ОНЛАЙН ПРОДАЖБИТЕ

Нека ти предложим няколко съвети, които смятаме, че ще ти помогнат, ако търсиш успех в онлайн продажбите.

  • Продавай нещо търсено, но същевременно с някакво конкурентно предимство пред останалите в категорията;
  • Опиши го точно и с уместните ключови думи, а добави и впечатляващи снимки;
  • Не се конкурирай откъм цена;
  • Постави и минимална стойност за изпращане на пратка.

ЗА ФИНАЛ

Разбра кои са причините да избереш или отхвърлиш Facebook Marketplace или OLX.bg като своя канал за успешна онлайн търговия. Поне за момента OLX доминира в този пазар в България. Ние от NetSurf ти предлагаме постоянен, бърз и сигурен интернет, за да продадеш или купиш каквото ти трябва чрез мрежата. Само от теб зависи как ще се възползваш, за да направиш печалба от предлаганото или да намериш каквото ти трябва. Действай с разум!