Как интернет промени телевизията

Телевизията е мъртва, да живее телевизията! Над половин век кутията в нашия хол събираше цялото семейство, за да се информира и забавлява. Тя, любимата на всички ни телевизия, бе толкова силна, че последна се предаде под напора на интернет. Днес тя вече не е на първото място сред най-важните медии за човечеството – то се отдаде изцяло на глобалната мрежа. И все пак е жива под друга, по-интерактивна форма.

Времената, те се променят, пееше Боб Дилън. С тях стават все по-нови и различни начините ни да търсим и намираме информация и разтуха пред екрана. Това принуди телевизионната индустрия спешно да се приспособи към ситуацията. Тя или трябваше да прегърне промяната, или бавно да умре.

КАК ИНТЕРНЕТ ТЕ НАПРАВИ ПРОГРАМЕН ДИРЕКТОР НА СОБСТВЕНАТА ТИ ТЕЛЕВИЗИЯ

Преди интернет да се внедри във всяка една телевизия, зрителят беше пасивен наблюдател. Строго линеарните програми на каналите значеха, че човек е задължен да е в точния час пред малкия екран. Или си планираш деня до секундата и следиш справочника с програмата, или изпускаш любимото си съдържание.

Днес стига само да погледнеш онлайн ТВ гида в мобилния си телефон, дори и извън дома, и възможностите са безброй. Ако няма как да се прибереш навреме, можеш да заявиш запис на очаквания с интерес филм, мач или друго. Можеш и друго. Когато вече си вкъщи и имаш IPTV, да върнеш назад с дистанционното програмата на канала и да гледаш с удоволствие. Ние от NetSurf например те подсещаме за предполагаемо интересно за теб съдържание с посочен начален час и канал. В употреба тук влиза и мобилното ни приложение. И всичко това – само с няколко клика.

Ако ти позволяват мобилното устройство и интернет и телевизия доставчикът, можеш и да гледаш онлайн в реално време на смартфона/таблета. Няма вече притеснения от задръстването или закъсненията на градския транспорт.

Е, това развитие не се случи за един ден. Лесно е да забравим, е тези полезни фийчъри ги нямаше само преди десетилетие.

ТЕЛЕВИЗИОННО ИЗЛЪЧВАНЕ В YouTube И ДРУГИ

Тенденцията е потребителите да елиминират припокриващите се услуги, предлагащи еднакви видове забавление под различна форма или чрез различно устройство. Повечето от тях вече разполагат с цифрова телевизия, лаптопи, таблети, смартфони, iPod и високоскоростен интернет. Така им е много по-лесно да намират редица по-ефикасни онлайн заместители на сателитната или кабелна телевизия.

Затова купища телевизионни филми, сериали, шоута и спортни събития се излъчват в сайтове като YouTube, Daily Motion, Joost или Hulu. Точно YouTube даде старт на насърчаването на потребителското съдържание с разпространение на авторски видеоклипове. Така промени подхода към медийното потребление: зрителят стана и производител на съдържание. Преди той нямаше избор – гледаше пасивно и уединен у дома си малкия екран. Днес създава съдържание за малките екрани на хиляди и понякога милиони други хора по света.

Нелегалното качено съдържание

Понякога качването на съдържание в YouTube и подобните платформи е нелегално. Официалните производители се принуждават да водят постоянно дела и да изискват ограничения, за да минимизират загубите си. Същевременно обаче отлично разбират защо подходът на YouTube и подобните му сайтове сработва така добре. И използват наученото, за да подобрят своето легално предлагане на съдържание, като сключват съюзи и ъплоудват там.

СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ

Социалните мрежи в интернет изземват някои от основните характеристики и жанрове на традиционната телевизия. Говорим за елементи като предаването на живо, налагането на нови популярни лица, информирането чрез новини, документалистика, публицистика и сериали. Всички прогнози за бъдещето развитие на телевизията сочат в една-единствена посока. Тя неспирно ще се превръща във все по-интерактивна и социална медия.

Мултискрийнинг

Омешването на телевизия и интернет доведе до появата на един пресен феномен – т.нар. мултискрийнинг. При него много зрители гледат любимото си съдържание по телевизията, а същевременно на друго устройство го коментират в социалните медии. Много шоупрограми често пускат хаштаг, за да може тяхната публика да споделя своите мисли и реакции. Често това се случва, докато тече в реално време телевизионното излъчване. Така телевизионерите хем подобряват предлаганото съдържание, хем могат пряко да осъществяват маркетингови проучвания, за да стават още по-интересни.

Според последните проучвания вече над 40% от ТВ зрителите прибягват до мултискрийнинг. И тази цифра в следващото десетилетие нищо чудно да се удвои.

Телевизията в социалните мрежи

Телевизионните продуценти пускат клипове със собствено съдържание в социалните мрежи като Facebook, Instagram, Twitter и Snapchat с две цели. Първата е да спечелят допълнителни приходи от реклами. Втората е да привлекат и покачат интереса на интернет потребителите към конкретния ТВ продукт.

Прекият контакт с аудиторията може обаче да е както силна страна, така и минус в случая. Това е така, защото интернет юзърът може да постне негативни коментари онлайн без възможност за контрол или цензура.

БУМЪТ НА СТРИЙМВАНЕТО НА ТВ СЪДЪРЖАНИЕ

Развитието на HTML и Flash технологиите, както и на високоскоростния оптичен интернет, предизвика бум в излъчването онлайн на ТВ съдържание. Вече можеш като зрител да гледаш висококачествено в HD формат почти всичко най-интересно от показаното по телевизията. Съмнителни откъм легалност уебсайтове като Primewire, Peekvid и Yify позволяваха (някои още го правят) да гледаш безплатно популярни ТВ заглавия.

Роди се Netflix

Тази възможност бе осъзната и се родиха стрийминг услуги като Netflix и NowTV (онлайн подразделение на Sky). Те вече предлагаха легално съдържание с високо качество, но с един минус – месечна такса. Видовете излъчване са два: Live streaming и Video on demand. При първия гледаш предаване на живо, докато при втория избираш вече качено съдържание.

За да осъзнаеш мащабите на този растеж, ще ти кажем само две цифри. Към април 2019 г. Netflix имаше над 148 млн. абонати по целия свят. Оборотът на компанията за изминалата година пък бе цели 20,156 млрд. долара. HBO пък пусна НВО Go през 2010 г. и през 2019-а имаше над 140 млн. абонати с оборот от 5,81 млрд. долара. Конкурентните онлайн платформи Amazon Prime Video (те дори се пребориха с хегемоните Sky и ВТ за ТВ права на някои мачове от английската Премиър Лийг) и Hulu също не падат по-долу.

SMART TV

Технологията Smart TV прескача ограниченията да гледаш телевизия на мъничкия монитор на компютъра, таблета или лаптопа. Просто пускаш големия си телевизор с вграден интернет браузър, ап за гледане на YouTube или Netflix, Internet TV, интерактивни медии или домашна мрежа. Така най-хубавият екран в дома вече може да предлага и най-хубавото (и гъвкаво) съдържание.

А технологичният напредък води до уникални изобретения като например това на SkyQ. Неговите потребители могат да гледат нещо интересно по телевизията на мобилното си устройство, докато са извън дома, а щом прекрачат прага, излъчването да продължи по телевизора. Същото важи и при местенето от стая в стая с различен телевизор.

Да не се бърка с…

Smart TV не бива да се бърка с Internet TV, IPTV или Web TV. При Internet TV получаваш телевизионно съдържание чрез интернет, а не по традиционния начин с кабел/сателит. IPTV е един от използваните от телевизионните канали стандарти за Internet TV. Web TV е термин за програми, създадени от широк набор компании и отделни хора за излъчване по Internet TV.

ЗА ФИНАЛ

Благодарение на високоскоростния интернет съвременните зрители гледат и изживяват телевизията по един напълно нов и вълнуващ начин. Чрез стрийминга и нарасналите възможности на мобилните мрежи те имат единно преживяване пред екрана. Сега съвсем прости и практични платформи включват всичкото телевизионно съдържание и върху всички терминали.

Зрителят днес е свързан с всички свои екрани, терминали, платформи и клауд услуги. Така той може да избира и да смесва съдържанията, които иска, когато, където и както иска. За да гледаш и ти телевизия по най-модерен начин, вземи непрекъсваем и високоскоростен GPON оптичен интернет от NetSurf! Така ще си доставиш единно медийно преживяване и у дома, и навън.

Така де, ако ни позволиш да перифразираме стария слоган, новият човек гледа нова телевизия.