Метавселена. Напоследък, този термин стана изключително популярен сред онлайн потребителите, а и е само. Но какво точно представлява метавселената и в какво ще се превърне тя? Нeка заедно с NetSurf научим, каква е цялостната концепция, кой стои зад нея и за какво всъщност служи.
Какво е метавселената?
Накратко, това е визията, която мнозина в компютърната индустрия смятат за следващо продължение на интернет, а именно – единно, споделено, триизмерно виртуално пространство, в което хората живеят живота си по начин, по който не биха могли в реалността.
В този свят, компютърните екрани, които използваме днес, за да се свързваме със световната мрежа от информация, са се превърнали в портали към 3D виртуална сфера, която е осезаема – като реалния живот, само че по-голяма и по-добра. Цифровите копия на нас самите, или аватари, се движат свободно от едно преживяване към друго, като вземат със себе си нашата самоличност и съответно – нашите пари.
За лидерите на компании, които се опитват да разберат значението, метавселената е еволюция на интернет, която позволява на потребителя да премине от сърфиране към обитаване в споделено постоянно преживяване. Подобно на много нововъзникващи технологии, мненията на експертите се различават в това, как да я дефинират и се създава голям шум.
Някои от технологиите, които осигуряват достъп до този виртуален свят, като например слушалките и очилата за добавена реалност, се развиват бързо. Други компоненти на метавселената, като достатъчна широчина на честотната лента или стандарти за оперативна съвместимост, вероятно ще се появят след години или може никога да не се реализират.
Но знаете ли, че самата концепция не е нова? Терминът “метавселена” е въведен още през 1992г. от писателя Нийл Стивънсън в научно-фантастичния му роман “Снежна катастрофа”, а работата по технологиите, които са в основата на интернет, базиран на виртуалната реалност, датира още от десетилетия…
Кой притежава метавселената?
Мета е само един проект сред милиони, така че нека се абстрахираме от всички гръмки думи и брандиране и се запитаме, чия собственост е Метавселената, ако изобщо някой я притежава?
Краткият отговор е никой и всеки. И тъй като никой всъщност не я притежава е уместно да отбележим, че все пак концепцията за Метавселената няма собственик, но съществуват различни Метавселени, създадени от частни компании.
По-дългият, по-полезен отговор, обаче, е създателите на инструменти, разработчиците на софтуер, създателите на светове, художниците, 3D моделиерите, разработчиците на игри, потребителите, инвеститорите – това са пословичните собственици на метавселената.
Да предположим, че искаме да го разгледаме от бизнес гледна точка. В този случай компаниите, които притежават инструментите, позволяващи всички гореспоменати дейности, наистина имат влияние върху бъдещето на Метавселената през следващите десетилетия. Но за това малко повече в следващата част…
Кои са най-известните метавселени?
Както може би вече стана ясно, много публични компании имат желание да яхнат вълната на Метавселената и се опитват да интегрират подобни технологии. Често се използва терминът, за да се посочи приноса на Facebook към виртуалния свят. Метавселената на компанията е само една част от много по-голяма вселена. Понастоящем тя не е едно взаимносвързано пространство, а се състои от много отделни светове и е собственост на много различни субекти. Например, светът на Minecraft съществува отделно от света на Fortnight. Въпреки това и двата се считат за част от метавселената. Всеки от тях има свои собствени аватари, валута, правила и точки за достъп.
Зукърбърг очаква, че Meta ще допринесе значително за изграждането на виртуалния свят, заедно с други технологични компании като Microsoft и Epic Games. Миналата година той очакваше да похарчи около 10 млрд. долара за неговата инфраструктура, като по този начин Мeta се надява, че до 2031 г. в във виртуалния свят ще участват един милиард души.
Друг пример за фиктивна вселена е Decentraland. Тя е уеб базирана платформа за 3D виртуален свят, която работи с блокчейна на Ethereum. Платформата, която е първата по рода си, е създадена през 2015 г. от Ариел Мейлих и Естебан Ордано. Първото ѝ първоначално предлагане на монети е през 2017 г., а публичното ѝ стартиране е през февруари 2020 г. Децентрализирана автономна организация управлява платформата Decentraland Мetaverse, която представлява парцели цифрова земя. Като цяло, възможността да притежаваме парцел земя, да го отдаваме под наем, да строим върху него и да проектираме къщи, барове, градини, паркове и други, прави Decentraland уникална. Потребителите могат дори да посещават и да бъдат домакини на виртуални концерти или спортни игри във виртуалния свят.
През последните няколко години платформата е била домакин на забележителни събития. Сред тях са партито на MetaMask, на което се празнуват 10 милиона активни потребители, и събитието за Супербоул, проведено в бара на Miller Lite Metaverse dive. Известни изпълнители като Ариана Гранде, Травис Скот, Маршмелоу и Джъстин Бийбър са били домакини на виртуални събития в платформата с голям успех.
Sandbox несъмнено е едно от задължителните допълнения сред най-добрите платформи за метавселени по отношение на популярността. Това е децентрализирана Метавселена за игри на NFT, базирана на блокчейна на Ethereum. Играчите могат да използват Sandbox за създаване, продажба, закупуване и монетизиране на NFT с виртуална реалност.
Като платформа, управлявана от общността, тя позволява на играчите и създателите да монетизират своите цифрови активи и други игрови преживявания в блокчейн мрежата. Sandbox е популярна платформа, която предлага пълна свобода за демонстриране на талантите ни. Платформата предлага функции за организиране на партита и изложби или за създаване и персонализиране на виртуални парцели земя.
Друг популярен елемент сред най-добрите платформи за метавселени на пазара в момента е Axie Infinity. Тя показва по-добър поглед към това, което можем да очакваме от бъдещето. Платформата за игри включва летящи роботи, магически същества, мутанти и летящи зверове. Метавселената Axie Infinity съчетава вълнуващи същества, наричани Axies. Играчите могат да галят съществата и да ги използват за различни задачи в играта. Например, играчите могат да изграждат, разширяват или защитават своята вселена, като използват съществата, известни още като Axies. Играчите могат да използват Осите и в битки и войни с други вселени в играта.
Axie Infinity прилича повече на всяка друга онлайн мултиплейър игра с куестове, които играчите трябва да изпълнят, за да преминат към по-високи нива. Това е една от най-добрите платформи за метавселени с игрови приложения, тъй като играчите трябва да използват нови тактики и стратегии в конфликтите един срещу друг. Играта използва блокчейн технологията, за да помогне на играчите в създаването на уникална и сложна икономика във вселената на играта.
Предимства и недостатъци на метавселената?
Подобно на интернет през 90-те години, Метавселената представлява възможност за свиване на света. Според експертите, при правилна работа, технологиите могат да увеличат приятелството на работещите от разстояние, да подобрят сътрудничеството, да ускорят обучението, да намалят нуждата от офис пространство и да направят работата по-щастлива като цяло. Метавселената също така ще премахне работни места, което ще наложи на компаниите да преквалифицират работниците.
Едно от основните предимства в подобряването на работата в екип и сътрудничеството. Вместо белите дъски, лепящите се бележки и големите монитори, които са основни елементи на идеите в присъствието на колектива, екипите могат, например, да се пренесат в Лувъра или на още по-невероятно място, за да почерпят вдъхновение. Цифровият близнак на една сграда теоретично би могъл да даде възможност на архитектите да си сътрудничат с клиентите в реално време по отношение на плановете и да определят проблемите и възможностите преди изграждането на пространството.
Наред с лесния достъп до виртуалния свят, който би помогнал в бизнес средите, идват и възможностите за по-бързо обучение и оценката на дейността. Интерактивните игри и симулации биха могли да ускорят обучението и да подобрят резултатите, като например позволят на служителите да се научат как да работят с оборудване като в “реалния живот” или да упражняват търговска презентация за клиент с големи парични възможности.
Метавселената би могла да улесни ръководителите и мениджърите да посетят фабрика, дистрибуционен център или строителна площадка на другия край на света, да се ръкуват със служителите и да извършват проверки като на място.
Една от най-често обсъжданите теми в областта на технологиите днес е “метавселената”, която свободно се описва като пресечната точка между виртуалния и физическия свят. Поради това, че е в начален стадий на развитие, тя все още не е напълно дефинирана и все още отчасти е в сферата на спекулациите. Както всяка идея, така и концепцията тук има не само положителни, но и отрицателни страни.
Поради това, че метавселената е пресечна точка на виртуалния и физическия свят, се очаква проблеми от реалния живот, като например социалното инженерство, пропагандата и “фалшивите новини”, да навлязат в метавселената, усложнявайки начина, по който организациите и хората се ориентират в това пространство.
Друг фактор, който усложнява работата с метавселената е, че никой не разбира напълно какво представлява тя. Това би могло да доведе до сериозни пропуски и недоглеждане от страна на мениджърите по риска на организациите. Метавселената ще се нуждае от по-голяма мрежова честотна лента, изчислителна мощ и капацитет за съхранение, отколкото традиционната електронна търговия или съвременната цифрова трансформация. Най-голямата грешка ще бъде неразбирането на инфраструктурните изисквания, които метавселената ще изисква. Близо до това ще бъде неразбирането на безбройните уязвимости, които тази среда добавя към повърхността на атака на организацията.
Как можем да изкарваме пари от метавселената?
Въпреки че няма ограничение за размера на парите, които можем да спечелим от Metaverse, е важно да си помним че инвестирането там крие своите рискове. Въпреки това има и други начини за лесно печелене на пари от метавселената, ако сме квалифицирани и можем бързо да се адаптираме към променящите се тенденции.
Дори да нямаме умения за кодиране или дизайн, има начини да печелим пари в метавселената, включително чрез роли в областта на поддръжката на клиенти, писане на текстове и други.
Тъй като метавселената е предопределена да бъде бъдещето на социалните медии, предприятията могат лесно да се свържат с целевата си аудитория, като открият магазин на мястото, където потребителите ще бъдат най-активни. Марките могат да печелят пари, като позволяват на потребителите да купуват цифрови аксесоари и предмети от реалния живот от виртуалните магазини.
Друг начин за печелене на пари от метавселената е предлагането на събития и привличането на спонсори. Много мениджъри на събития осигуряват комисиона за привличане на спонсори, което е отлична възможност за лица с умели маркетингови умения.
Новото поколение интернет или просто една илюзия ?
Въпреки че метавселената е все още в начален стадий и някои ключови концепции, като оперативната съвместимост между различни платформи все още не са узрели, е ясно, че настоящите тенденции показват истински ентусиазъм за виртуалния свят.
Докато някои смятат тази тенденция за чисто ефимерен интерес, който ще изчезне през следващите няколко години, ние вярваме, че метавселената, задвижвана от иновациите и новите технологии, е логичното продължение на интернет, както го разбираме днес. Тя предлага множество възможности, проправяйки пътя за виртуален туризъм, виртуални имоти, концерти, цифрови библиотеки, ексклузивни предавания и др.
Темата е доста обширна и едва ли ще се съберат нещата, които искаме да споделим с вас, в една статия. Но не се притеснявайте, бъдещето на виртуалния свят е пред нас, което означава, че отново ще намерим повод да се гмурнем в необятните мета светове заедно с вас, за поредното пътуване, съчетаващо в себе си полезната и приятна част на това да се учим.